Panduan Mudah Cara Bayar Cukai Taksiran Online Tahun 2023


BAYAR CUKAI TAKSIRAN SECARA DALAM TALIAN PAYMENT) Portal
BAYAR CUKAI TAKSIRAN SECARA DALAM TALIAN PAYMENT) Portal from www.mpkluang.gov.my

At least 2 external links.

Panduan Mudah Cara Bayar Cukai Taksiran Online Tahun 2023

Apa Itu Cukai Taksiran?

Cukai taksiran adalah jenis cukai yang dikenakan kepada pendapatan yang diterima selain daripada pendapatan yang dikenakan cukai pendapatan. Cukai taksiran adalah cukai tahunan berdasarkan kadar cukai yang ditetapkan oleh kerajaan di bawah Akta Cukai Pendapatan 1967.

Apa Yang Dimasukkan Dalam Cukai Taksiran?

Cukai taksiran meliputi: pendapatan yang dikenakan cukai melalui kadar cukai tahunan, dividen, bonus, elaun dan pendapatan tambahan lain yang diterima dari pekerjaan selain pendapatan yang dikenakan cukai.

Cara Bayar Cukai Taksiran Online

Bayaran cukai taksiran boleh dibuat secara online menerusi laman web MyCukai di bawah Kementerian Kewangan Malaysia. Terdapat beberapa cara untuk membuat bayaran cukai taksiran secara online, antaranya adalah:

1. Bayaran Melalui MyCukai

MyCukai adalah laman web yang disediakan oleh Kementerian Kewangan bagi tujuan memudahkan orang ramai membuat bayaran cukai taksiran secara online. Untuk bayaran cukai taksiran, anda hanya perlu mendaftar akaun MyCukai dengan menggunakan no. Kad Pengenalan anda. Setelah mendaftar, anda boleh log masuk ke akaun anda dan buat bayaran cukai taksiran dengan menggunakan kad kredit atau debit ataupun kad prabayar.

2. Bayaran Melalui Portal Web LHDN

Portal web LHDN adalah laman web yang disediakan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia untuk memudahkan orang ramai membuat bayaran cukai taksiran. Anda boleh log masuk ke portal web LHDN dengan menggunakan no. Kad Pengenalan anda atau no. Pendaftaran Cukai Pendapatan (PCN) anda. Setelah log masuk, anda boleh buat bayaran cukai taksiran dengan menggunakan kad kredit, debit atau kad prabayar.

3. Bayaran Melalui Kaunter Bayaran Cukai

Anda juga boleh membuat bayaran cukai taksiran melalui kaunter bayaran cukai di mana-mana bank yang disenaraikan di bawah Akta Cukai Pendapatan 1967. Anda boleh membuat bayaran menggunakan kad kredit, debit atau kad prabayar. Anda juga boleh membuat bayaran menggunakan duit tunai atau cek.

Kesimpulan

Bayaran cukai taksiran adalah sebahagian daripada tanggungjawab setiap warganegara Malaysia


Tidak ada komentar untuk "Panduan Mudah Cara Bayar Cukai Taksiran Online Tahun 2023"