Cara Hilangkan Hidung Tersumbat Dewasa - 5 Cara Mudah


Cara Mengatasi Hidung Tersumbat YouTube
Cara Mengatasi Hidung Tersumbat YouTube from www.youtube.com

Cara Hilangkan Hidung Tersumbat Dewasa - 5 Cara Mudah

1. Membasuh Hidung Menggunakan Air Garam

Salah satu cara untuk hilangkan hidung tersumbat dewasa adalah membasuh hidung dengan air garam. Caranya adalah campurkan garam laut secukupnya dengan air hangat. Kemudian, tuangkan campuran ini ke dalam hidung Anda dan biarkan selama kurang lebih 5-10 menit. Setelah itu, buang air garam tersebut dan bersihkan hidung Anda dengan air bersih.

2. Gunakan Konsel Kering

Konsel kering atau disebut juga dengan batu alam ialah satu lagi cara yang boleh anda lakukan untuk hilangkan hidung tersumbat dewasa. Caranya adalah perapkan konsel terlebih dahulu sebelum anda menggunakannya. Kemudian, letakkan batu alam tersebut pada hidung anda selama kurang lebih 5-10 minit. Setelah itu, anda boleh menyedut sebentar untuk melepaskan lendir yang terperangkap di dalam hidung.

3. Gunakan Minyak Pati atau Minyak Atsiri

Minyak pati atau minyak atsiri juga boleh anda gunakan untuk hilangkan hidung tersumbat dewasa. Caranya adalah campurkan minyak pati atau minyak atsiri secukupnya dengan air hangat. Kemudian, tuangkan campuran ini ke dalam hidung anda dan biarkan selama kurang lebih 5-10 menit. Setelah itu, buang air minyak tersebut dan bersihkan hidung anda dengan air bersih.

4. Buat Ubat Mandian

Ubat mandian adalah satu lagi cara yang boleh anda lakukan untuk hilangkan hidung tersumbat dewasa. Caranya adalah campurkan sedikit garam laut dan beberapa titik minyak pati atau minyak atsiri dengan air hangat. Kemudian, tuangkan campuran ini ke dalam hidung anda dan biarkan selama kurang lebih 5-10 menit. Setelah itu, buang air tersebut dan bersihkan hidung anda dengan air bersih.

5. Buat Ubat Inhalasi

Ubat inhalasi adalah satu lagi cara yang boleh anda lakukan untuk hilangkan hidung tersumbat dewasa. Caranya adalah campurkan beberapa titik minyak pati atau minyak atsiri dengan air hangat. Kemudian, masukkan campuran ini ke dalam mangkuk dan lakukan inhalasi selama kurang lebih 5-10 minit. Setelah itu, buang air tersebut dan bersihkan hidung anda dengan air bersih.

Kesimpulan

Itulah 5 cara yang boleh anda lakukan untuk hilangkan hidung tersumbat dewasa. Ingatlah untuk sentiasa berhati-hati ketika menggunakan kaedah-kaedah di atas kerana ia boleh meningkatkan risiko jangkitan atau alahan pada hidung anda. Selain daripada itu, anda


Tidak ada komentar untuk "Cara Hilangkan Hidung Tersumbat Dewasa - 5 Cara Mudah"