Cara Nak Hilangkan Sakit Gigi


Cara Nak Hilangkan Sakit Gigi Berlubang BrodyhasKlein
Cara Nak Hilangkan Sakit Gigi Berlubang BrodyhasKlein from brody-has-klein.blogspot.com

Cara Nak Hilangkan Sakit Gigi

Mengapa Sakit Gigi Berlaku?

Sakit gigi boleh berlaku disebabkan beberapa faktor seperti jangkitan kuman, kekurangan pemakanan, kerosakan gigi dan lain-lain lagi. Ia berlaku kerana saluran air liur di dalam gigi anda tersekat, menyebabkan terjadinya jangkitan.

Cara Mengatasi Sakit Gigi

Berikut adalah cara yang boleh anda lakukan untuk mengatasi sakit gigi:

1. Minum Air Panas

Ambil segelas air panas dan masukkan beberapa sudu teh garam. Kacau sehingga garam larut. Minum air panas ini secara perlahan-lahan sehingga sakit berkurangan.

2. Gunakan Oksigen

Anda boleh membeli oksigen di farmasi terdekat dan menggunakannya pada sakit gigi anda. Oksigen ini akan membantu untuk mengurangkan jangkitan dan juga mengurangkan sakit.

3. Makan Makanan Sejuk

Makan makanan sejuk seperti ais krim atau buah-buahan segar akan membantu untuk mengurangkan kesakitan. Makanan sejuk ini akan membuatkan rahim di sekitar gigi anda menjadi sejuk dan mengurangkan sakit.

4. Ambil Ubat Sakit Gigi

Terdapat beberapa ubat yang boleh anda ambil untuk menghilangkan sakit gigi. Anda boleh membeli ubat sakit gigi di farmasi terdekat atau meminta nasihat doktor anda. Berhati-hati ketika mengambil ubat ini, kerana ia boleh mempunyai kesan sampingan yang tidak baik.

5. Pergi Ke Klinik Gigi

Dalam situasi yang teruk, anda perlu pergi ke klinik gigi untuk mendapatkan rawatan. Pegawai klinik gigi akan memeriksa gigi anda dan memberikan rawatan yang sesuai bagi menghilangkan sakit gigi anda.


Tidak ada komentar untuk "Cara Nak Hilangkan Sakit Gigi"