Cara Pengiraan Haid Dan Istihadah


Darah Istihadhah Bagaimana Ibadah Wanita
Darah Istihadhah Bagaimana Ibadah Wanita from suhazeli.com

Cara Pengiraan Haid dan Istihadah

Mengenali Haid dan Istihadah

Haid adalah suatu proses yang biasa berlaku pada wanita. ia adalah satu perubahan fisiologi yang berlaku di dalam badan, di mana terdapat pemisahan dari dinding rahim dan keluarnya darah daripada rahim. Ia adalah satu proses semulajadi yang mengandungi pelbagai fungsi, seperti pembersihan rahim dan pengeluaran hormon. Ia biasanya berlaku secara berulang-ulang selama wanita berada dalam tempoh subur.

Istihadah pula, adalah sesuatu kejadian yang berlaku di mana terdapat pengeluaran darah daripada rahim di luar tempoh haid. Ia adalah lebih dari satu hari atau hari berulang-ulang. Ia boleh berlaku kerana pelbagai sebab, seperti penyakit, kehamilan, atau penyakit dalaman atau luaran.

Cara Pengiraan Haid dan Istihadah

Bagi wanita yang mengalami haid, ia biasanya bermula pada usia antara 12 hingga 16 tahun. Tempoh haid adalah tempoh antara dua haid yang berturut-turut. Ia boleh berkisar antara 21 hingga 35 hari. Jadi, apabila anda mengetahui tarikh pertama haid anda, anda boleh menggunakan cara ini untuk menentukan tarikh haid berikutnya.

Tarikh haid berikutnya boleh didapati dengan menggunakan formula berikut: Tarikh haid berikutnya = Tarikh pertama haid + Tempoh haid.

Sebagai contoh, jika anda mempunyai haid pada 8hb Januari, dan anda mengalami haid selama 28 hari, maka tarikh haid berikutnya adalah 5hb Februari.

Cara Mengira Istihadah

Untuk mengira istihadah, anda perlu memastikan bahawa anda mengalami pengeluaran darah lebih daripada satu hari. Jika anda mengalami pengeluaran darah lebih daripada satu hari, anda perlu mengira berapa hari anda mengalaminya. Sekiranya anda mengalami pengeluaran darah selama lebih daripada 7 hari, anda perlu menghubungi doktor anda untuk mendapatkan rawatan.

Selain itu, anda juga perlu mengira tarikh bermula istihadah anda. Tarikh bermula istihadah anda boleh didapati dengan menggunakan formula berikut: Tarikh bermula istihadah anda = Tarikh pertama istihadah anda + Tempoh istihadah.

Jadi, jika anda mengalami istihadah pada 1hb Januari, dan anda mengalaminya selama 10 hari, maka tarikh bermula istihadah anda adalah 11hb Januari.


Tidak ada komentar untuk "Cara Pengiraan Haid Dan Istihadah"