Cara Membuat Roti Lembut Seperti Kapas


Cara Membuat Roti Lembut Seperti Kapas 9id.co
Cara Membuat Roti Lembut Seperti Kapas 9id.co from 9id.co

Cara Membuat Roti Lembut Seperti Kapas

Persediaan Bahan-Bahan

Untuk membuat roti lembut seperti kapas, anda perlu menyediakan bahan-bahan berikut: tepung gandum, susu, gula, minyak, garam, ragi kering dan air.

Cara Membuat Roti

Pertama, masukkan tepung gandum dan gula ke dalam mangkuk dan campurkan rata. Kemudian, tuangkan susu, minyak, garam, ragi kering dan air ke dalam mangkuk. Kacau sehingga sebati. Tutupkan mangkuk dan diamkan selama 20 minit.

Kedua, letakkan adunan roti di atas meja yang ditaburi dengan tepung gandum. Kecilkan adunan menggunakan rolling pin. Kemudian, bungkus adunan dengan plastik dan biarkan selama satu jam.

Ketiga, bentuk adunan menjadi bentuk bulat dan letakkan di atas loyang berbalut dengan kertas minyak. Kemudian, letakkan sebiji telur di atas roti dan taburkan tepung gandum atasnya. Bakar roti di dalam oven selama 30 minit pada suhu 200 darjah Celsius.

Cara Membuat Roti Lembut Seperti Kapas

Keempat, keluarkan roti dari loyang dan biarkan sejuk. Kemudian, potong roti menjadi beberapa potongan sebelum dihidangkan. Dengan cara ini, anda boleh membuat roti lembut seperti kapas dengan mudah.


Tidak ada komentar untuk "Cara Membuat Roti Lembut Seperti Kapas"