Cara Buat Roti Canai Lembut Dan Rangup


CARA BUAT ROTI CANAI LEMBUT DAN RANGUP CahayaShifa.Blog
CARA BUAT ROTI CANAI LEMBUT DAN RANGUP CahayaShifa.Blog from cahayashifa.blogspot.com

Cara Buat Roti Canai Lembut dan Rangup

Bahan-Bahan yang Diperlukan

Untuk membuat roti canai lembut dan rangup, anda memerlukan bahan-bahan seperti tepung gandum, air, garam, minyak jagung dan gula. Jumlah bahan-bahan yang diperlukan bergantung kepada jumlah roti yang anda ingin buat.

Cara Membuat Adunan Roti Canai

Pertama sekali, campurkan tepung gandum dengan air, garam dan gula sehingga menjadi sebati. Kemudian, masukkan minyak jagung dan adun sehingga ia menjadi doh. Setelah itu, adun doh sehingga halus dan lembut.

Mengembangkan Doh

Kemudian anda perlu membiarkan doh tersebut berkembang sehingga doh menjadi naik dan lembut. Biasanya, proses pengembangan doh akan mengambil masa kira-kira selama satu jam. Setelah doh berkembang, anda boleh menggulung dan membentuk doh menjadi bentuk roti canai.

Membuat Roti Canai

Sebelum memulakan proses membuat roti canai, anda perlu membuat minyak panas. Setelah minyak panas siap, anda boleh membuat roti canai. Kedua-dua belah roti canai perlu dipukul dan dibentuk menjadi bentuk bulat. Setelah itu, masukkan roti canai ke dalam minyak panas yang telah dimasak. Tunggu sehingga roti canai menjadi keperangan dan siap untuk dihidangkan.

Cara Menyimpan Roti Canai

Roti canai yang telah disiapkan boleh disimpan dalam peti sejuk. Anda boleh membuat banyak roti canai sekaligus dan simpan di dalam peti sejuk. Apabila anda ingin menggunakannya, anda hanya perlu memanaskan semula roti canai.


Tidak ada komentar untuk "Cara Buat Roti Canai Lembut Dan Rangup"