Cara Cek Saman Guna No Ic


Cara Cek Saman Guna No Ic Kumpulan Cara Terbaru 2022
Cara Cek Saman Guna No Ic Kumpulan Cara Terbaru 2022 from chara.my.id

Cara Cek Saman Guna No IC

Apakah Itu Saman?

Saman adalah satu bentuk tindakan disiplin yang dikenakan kepada seseorang yang melanggar sesuatu peraturan tertentu. Pada umumnya, saman dijatuhkan oleh pihak berkuasa seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM) atau Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Mengapa Perlu Cek Saman Guna No IC?

Sebagai pemandu, kita wajib mengetahui saman yang dikenakan kepada kita. Dengan cara ini, kita boleh menyediakan dokumen dan membayar saman segera untuk mengelakkan kesilapan lagi. Kita boleh menggunakan nombor IC kita untuk membuat semakan saman sekiranya kita tertangkap atau dikenakan saman.

Cara Cek Saman Guna No IC

Terdapat beberapa cara untuk membuat semakan saman guna nombor IC anda. Anda boleh menggunakan laman sesawang JPJ untuk membuat semakan. Anda juga boleh membuat semakan dengan menggunakan aplikasi mudah alih yang disediakan oleh pihak berkuasa. Berikut adalah cara-cara untuk melakukannya:

Cara 1: Guna Laman Sesawang JPJ

Anda boleh menggunakan laman sesawang JPJ untuk membuat semakan saman yang dikenakan kepada anda. Anda boleh log masuk ke portal JPJ dengan menggunakan nombor IC anda. Setelah log masuk, anda boleh menyemak saman yang dikenakan kepada anda. Anda juga boleh membayar saman secara dalam talian dengan menggunakan kad kredit, kad debit atau kad keselamatan.

Cara 2: Guna Aplikasi Mudah Alih

Anda juga boleh membuat semakan saman dengan menggunakan aplikasi mudah alih yang disediakan oleh pihak berkuasa. Aplikasi ini dikenali sebagai 'MyEG' dan boleh didapati dalam pelbagai platform mudah alih seperti iOS dan Android. Anda perlu log masuk dengan menggunakan nombor IC anda untuk menyemak saman yang dikenakan kepada anda. Selain itu, anda juga boleh membayar saman dengan menggunakan kad kredit, kad debit atau kad keselamatan.

Itu sahaja!

Itulah cara anda boleh cek saman guna nombor IC anda. Dengan cara ini, anda boleh menyediakan dokumen dan membayar saman segera untuk


Tidak ada komentar untuk "Cara Cek Saman Guna No Ic"