Cara Perap Ayam Bakar Simple


Cara Perap Ayam Untuk Ayam Bakar Madu. Rasa Dan Aromanya Semerbak Lepas
Cara Perap Ayam Untuk Ayam Bakar Madu. Rasa Dan Aromanya Semerbak Lepas from portmakan.com

Cara Perap Ayam Bakar Simple

Apa Itu Perap Ayam Bakar

Perap ayam bakar merupakan salah satu masakan yang popular di kalangan masyarakat. Ia dibuat dengan menggunakan bahan utama yang merupakan daging ayam. Perap ayam bakar dipanggang atas api yang dipanaskan dengan arang atau batu api.

Kebaikan Perap Ayam Bakar

Perap ayam bakar juga mempunyai banyak kebaikan. Ia merupakan makanan yang rendah lemak dan kalori. Selain itu, ia juga rendah sodium dan kaya dengan protein dan mineral. Ia juga mengandungi beberapa vitamin dan antioksidan yang baik untuk kesihatan.

Resep Perap Ayam Bakar Simple

Untuk membuat perap ayam bakar yang simple, anda hanya perlu beberapa bahan. Bahan-bahan yang diperlukan ialah ayam, serbuk kunyit, garam, cili, bawang putih dan minyak zaitun. Anda juga boleh menambah rempah lain untuk menambah rasa perap ayam bakar anda.

Cara Membuatnya

Untuk membuat perap ayam bakar yang simple, pertama-tama anda perlu menyediakan ayam yang telah dipotong-potong. Kemudian, campurkan serbuk kunyit, garam, cili, bawang putih dan minyak zaitun. Kacau sehingga sebati dan luruskan pada ayam. Anda boleh menambah rempah lain jika ingin. Biarkan ayam selama sejam. Kemudian, panggang ayam atas api yang dipanaskan dengan arang atau batu api. Tunggu sehingga ia keperangan dan siap untuk dihidang.

Kesimpulan

Perap ayam bakar merupakan salah satu masakan yang popular di kalangan masyarakat. Ia dibuat dengan menggunakan bahan utama yang merupakan daging ayam. Untuk membuat perap ayam bakar yang simple, anda hanya perlu beberapa bahan. Dan untuk menyediakannya, campurkan serbuk kunyit, garam, cili, bawang putih dan minyak zaitun dengan ayam. Biarkan ayam selama sejam dan panggang atas api yang dipanaskan dengan arang atau batu api. Selamat mencuba!


Tidak ada komentar untuk "Cara Perap Ayam Bakar Simple"