Cara Hilangkan Hidung Tersumbat


CeRiTa cHa Cara Alami Mengatasi Hidung Tersumbat pada Bayi
CeRiTa cHa Cara Alami Mengatasi Hidung Tersumbat pada Bayi from www.echaimutenan.com

Cara Hilangkan Hidung Tersumbat

Apa Itu Hidung Tersumbat?

Hidung tersumbat adalah ketika anda tidak dapat bernafas dengan lancar melalui hidung anda. Ia biasanya disebabkan oleh alergi, radang sinus, bengkak, selsema atau flu dan boleh menyebabkan sakit kepala, bau mulut, sesak nafas dan rasa tidak selesa di sekitar hidung. Ada banyak cara untuk melegakan hidung tersumbat, tetapi anda mungkin ingin mencuba yang paling mudah dan sederhana dahulu.

Cara Hilangkan Hidung Tersumbat

1. Membuat Air Mata

Membuat air mata boleh membantu melegakan hidung tersumbat. Ini kerana air mata mengandungi pelbagai enzim yang dapat membunuh bakteria dan alergen yang menyebabkan hidung tersumbat. Cairan air mata juga mengurangkan bengkak dan kerengsaan di sekitar hidung anda. Anda boleh menggunakan air yang dihangatkan atau tetes mata yang dicairkan untuk membuat air mata.

2. Menggunakan Inhaler

Inhaler dapat membantu melegakan hidung tersumbat. Inhaler mengandungi pelbagai ubat yang boleh mengurangkan bengkak dan sesak di sekitar hidung anda. Ubat ini juga dapat membantu melegakan gejala seperti sesak nafas dan sakit kepala. Berjumpa dengan doktor anda untuk mendapatkan rawatan inhaler yang sesuai untuk anda.

3. Menggunakan Ubat Inhaler

Ubat inhaler adalah ubat yang boleh mengurangkan gejala hidung tersumbat. Ubat ini boleh dihirup atau diminum. Ubat ini terdiri daripada pelbagai jenis, termasuk steroid, antihistamin dan ubat pelepas asid. Berjumpa dengan doktor anda untuk mendapatkan ubat yang sesuai untuk anda.

4. Menyedut Hidung Dengan Air Suam

Menyedut hidung dengan air suam adalah cara yang mudah dan sederhana untuk melegakan hidung tersumbat. Air suam boleh membantu melegakan bengkak dan bakteria di sekitar hidung anda. Anda boleh membuat air suam dengan mencampurkan satu sudu teh garam dengan segelas air hangat. Campurkan sehingga sebati dan sedut airnya melalui hidung anda.

5. Menggunakan Ubat Herba

Ubat herba juga boleh digunakan untuk melegakan hidung tersumbat. Ubat herba seperti chamomile dan peppermint adalah antara yang paling popular. Mereka mempunyai banyak khasiat untuk mengurangkan bengkak di sekitar hidung anda. Anda boleh menggunakan teh herba atau mentol untuk melegakan gejala hidung tersumbat.


Tidak ada komentar untuk "Cara Hilangkan Hidung Tersumbat"